Visual merchandiser

Visual merchandiser

Det kommer en del frågor om mitt yrke och jag tänkte att jag skulle svara på. Men jag tänkte att jag börjar med resan till yrket.. Nu öppnar jag hjärtat här.. Det känns lite läskigt.. men där kommer mitt Wild and crazy tänk...


Jag har sen jag slutade skolan jobbat inom detaljhandeln. Jag gick handelslinjen och praktiserade på Gina Tricot som var franchiseägd. Ägarinnan, en kvinna som klarar allt och lite till. 100 järn i elden hela tiden, engagerad i en massa skoj inom Västerås stad. En otroligt stark och snygg förebild. En kvinna som tror på alla och ger alla självförtroende att klara saker. Tack Marianne för att du inspirerade mig till detta!

I alla fall så jobbade jag hos Marianne som säljare och lärde mig grunderna inom butik och trivdes väldigt bra men kände dock att jag behövde mer jobb än de kunde erbjuda mig då. Senare det året började jag på Bik Bok som öppnade ny butik i stan och där fick jag mer ansvar och timmar att jobba. Jag blev automatiskt lite den som skötte skyltfönster och jag jobbade där i nästan 2 år. Ett otroligt roligt företag att jobba för. Jag var med på nyöppningarmodesvisningaroch julfester i Stockholm, Bik Bok 30 års jubileum i Norge ( med fest i Rockefeller och kick off) och fick se huvudkontoret som de delar med CarlingsDressmann och Cubus. Ett bra företag som satsar på sin anställda.

Kärleken dök sedan upp och jag "rymde" med honom till Skåne. Bik Bok fanns inte i Skåne på den tiden så jag sökte mig vidare till Carlings som även de ingår inom samma grupp, Varner gruppen. Där lärde jag mig otroligt mycket om jeans framförallt. Det finns otroligt mycket tankar bakom ett par jeans kan jag säga. Alla sömmar sitter där de sitter av speciella anledningar. Fickorna på Wrangler sitter anpassade efter att de inte ska skava i hästsadeln. Såna saker som man inte har en aning om. Jag var med Carlings på Kick Off i Göteborg, vilket var otroligt roligt och lärorikt. Där får man träffa alla leverantörer där de visar upp kommande säsong, berättar historien bakom plagg och varumärke. Hos vissa leverantörer fick man till och med presenter. Tack Wrangler för jeansen! Dock kände jag att jag stod och stampade på samma ställe med mina deltidstimmar och jag kände att dekoratörsbiten vill in i mitt liv. Jag frågade super-Marianne om tips, och hon sa att jag skulle halka in på ett bananskal, du behöver ingen utbildning!

Så jag var lite Wild and Crazy. Jag sökte en ledig Visual merchandisetjänst ( dekoratör) påLindex. Jag och en till tjej gick vidare till slutprovet som var skyltfönster. Jag blev såklartbesviken när det inte blev jag som fick det. Men en vecka senare så ringde de upp mig igen och frågade om jag ville ta ett vikariat på 1 månad! Somliga skulle nog ha velat ta det, andra inte. Jag kände att det var nu eller aldrig. Och det var nog där jag kände att livet är för kort att inte satsa på det man vill. Så jag tog det och stannade på Lindex i 9 månader. Jag lärde mig otroligt mycket. Allt som ligger bakom uppbyggnad av skyltfönster, styla dockor, belysning och ställ på golven. Dessutom hamnade jag i ett underbart litet gäng i den butiken. Bytte sedan till en annan butik som inte kändes så bra... av olika anledningar. Så kom det där Wild and Crazy in i bilden igen. Jag sa upp mig och var lite arbetslös.

Var till arbetsförmedlingen ( uuuusch vad det är jobbigt med a-kassepapper) och var på ett besök med handläggare. Han undrade lite vad jag skulle söka för jobb och jag berättade att jag ska inte ta vilket som helst utan det ska vara något jag vill ha. Han såg lite skeptisk ut och jag sa att vi ses nog inte nästa gång jag har tid för då har jag fixat ett jobb. ( Lagom kaxigt jag vet)

Någon vecka senare hade jag börjat jobba på Stadium som Visual merchandiser. Den förmodligen osportigaste tjejen i hela branschen. Men jisses vad kul det var. Att ändra om efter säsonger, skissa upp butiken, vara med om ombyggnad och nyöppning, bygga upp VM-shop ( jag som inte ens fattar fotboll), följa siffror och kämpa med bruttovinster. Ett otroligt varierande jobb! Jag jobbade även lite som säljare och jag kan säga att det ligger en hel del kunskap bland de flesta produkterna. Något som stärker en som säljare. Att man faktiskt kan något om produkten man säljer. Att sälja en regnjacka med hjärtat.

Sen blev det en Hedvig och jag kände att jag inte vill pendla 2 timmar varje dag längre och jag sökte mig vidare. Så jag sökte en butikschefstjänst på Gina Tricot. Någon vecka senare ringde de och frågade om jag kunde tänka mig att komma på intervju för en Visual merchandise tjänst istället. Så kul! Och så blev det mitt. Och pendlingen blev inte så mycket bättre. Det blev att pendla till Malmö igen och vissa dagar till Halmstad. Men jag blev av med att jobba helg vilket var skönt. Mer regelbundna tider. Så småningom hamnade jag på hemorten och nu trivs jag som fisken i vattnet. Jag har en chef som är otroligt kreativ som peppar mig att bli bättre hela tiden. Ett företag med mycket nytänkande och snabba ryck. Det blir ALDRIG långtråkigt i en GinaButik. Massor av nyheter varje dag och kollegor som kämpar som bara den. Ni skulle se reorna, det är helt galet. Folk springer in när man drar upp gallret, det tar 10 min att ta sig ut genom butiken och personalen har fullt upp med att städa upp alla kläder. Så ni som tycker att vi borde på rean, tro mig! Vi försöker!! *fniss*

Foto: Gina tricot



Yrket

Alla företag verkar kalla det olika. Det är nog lite olika på beroende på om det är en internationellkedja, hur modern man vill vara och beroende på hur tjänsten ser ut. Kärt barn har många namn. Visual merchandiser. Dekoratör. Kommunikatör. Butikskommunikatör. Jag väljer att kalla det VM för att det gör vi på min arbetsplats. Och det går snabbare att skriva.

Arbetstid

Att jobba som VM i butik är väldigt olika i butiker samtidigt som det är nästan samma sak. Det är samma tänk men alla arbetar på olika sätt. Vissa har VM som jobbar kombinerat som säljare vilket kan ge dig en bra fördel då du har koll på lagersaldo, vad som säljer och inte gör det och du har mer förståelse för de övriga arbetskollegorna. Det negativa är att du lätt glider in på ditt område hela tiden och liksom glömmer bort att du inte skulle vara VM idag. För det är så roligt! Många företag har tjänster där du åker runt mellan olika butiker och gör om skyltfönster och ändrar om i butiken i samband med kampanjer. Däremellan klarar butikerna sig själva. Andra kedjor kör med 3o tim/veckan eller att övrigt tid kombineras som säljare. Då är du nog oftast bara i en större butik. I riktigt stora butiker kan man vara flera VM. Sen kan tjänsterna säkert se olika ut på olika platser men detta är vad jag tror är vanligast och har stött på själv. Arbetstiderna skiljer också beroende på tjänst såklart. Många företag vill ha sin VM där tidigt då man hinner med mycket mer i butiken när den är stängd. Jag skulle nog våga påstå att det jag hinner med då det är stängt är 1 timme extra mot när den är öppen. Vissa kedjor vill ha så mycket personal som möjligt där då det är öppet. Men att börja 8-9 är nog vanligast. Och oftast jobbar du måndag till fredag och är ledig röda dagar. Om det inte är annandag jul =).

Din arbetsuppgift som VM

En arbetsdag börjar oftast med att följa upp siffror, se över butiken och om det är kampanjer som ska dra i gång. Skyltfönster och kampanjstarter är oftast varannan vecka och då brukar man även hänga om butiken så att det är en röd tråd i butiken. Den andra veckan så brukar det vara lite lugnare och då tar man det lite mindre avdelningarna i butiken. Som underkläder, accessoarer, jeans eller skor. Det beror helt på vart fokus ligger. Ibland är det kanske någon av just dem som ligger i fokus och då väljer man att kanske flytta fram avdelningen eller delar av den. Möbleringen ändras för nyhetskänsla och belysningen ska alltid riktas. Ljuset är verkligen A och O.

Ibland har du kollegor som har tid att hjälpa dig med butiken och ofta finns det någon som är ansvarig för de olika avdelningarna. Det är också din uppgift som VM att se till att lära ut dina kunskaper till de övriga i butiken. De ska vara experter på sina avdelningar och hålla dem påfyllda och fina när du inte är där. Vissa är mer nyfikna och ändrar om själva och vissa väntar in att du ska komma. Men å så stolta de är när de lyckas imponera på en!!

Utbildningar

Jag har ju som sagt halkat in på ett bananskal och haft en del tur. Förhoppningsvis kan det vara lite för att jag har haft något att komma med också? Det finns en del utbildningar i landet man kan gå, bland annat Malmö och Växjö. Säkert på fler ställen i landet också. Jag vet inte så mycket om dem. Om någon har utbildat sig så kan ni väl skriva lite så kan jag vidareförmedla det. Längst ner i detta inlägg finns en länk till utbildningen i Malmö där min fd kollega Marielle har gått.

Jag har haft fördelen att få gå mindre kurser inom belysning. De flesta kedjor kör även Workshops. En workshop är lite som ett möte då VM i regionen träffas och får information om kommande kampanjer, man delas upp i små grupper gör olika uppgifter. Man kanske tar en avdelning var, någon kanske bara stylar dockor, någon riktar belysning och så vidare. Oftast så är det RVM ( regions visual merchandiser ) som håller i dessa möten. Dessa möten är viktiga för att få nytt kreativt blod i ådrorna, nya ideér och inspireras att utveckla just din butik.

Styling

Det är skillnad på att klä på en docka och att klä på en docka. Det är inte så lätt att klä på en docka upptäcker de som försöker för första gången. Det svåra är inte alltid att få på en arm utan att få en docka att se naturlig ut. Detaljer som gör det. En uppvikt ärm gör inte automatiskt att det ser levande ut, det är en konst att få det att se levande ut. Lite rynk vid knän gör att det ser mer naturligt ut. Lager på lager brukar också vara snyggt. Man måste få till känslan man vill förmedla. Ska jag ha massor av halsband eller bara ett? Mycket ger oftare en fräckare effekt. Det är lite som en teaterscen. Ser man dem nära så har de en tjock kaka smink medans det ser helt naturligt ut på nära håll.

Jag är väl hyfsat arbetsskadad men alla butiker bör äga ett strykjärn! Det är alltför ofta man ser skyltfönster med synliga lappar, ränder efter hur de har legat i förpackningar, i vissa fall skitiga fönster och ibland till och med saknade kroppsdelar. Det kanske inte är alla kunder som märker men det gör otroligt mycket för helheten. En butik jag avskyr att leta fel på är Zara. Jag har aldrig aldrig hittat ett litet fel där ens. Alltid dockor som står i rätt belysning, det känns levande och alla kläder sitter som ett smäck! (De har även ett speciellt team som åker runt och bara gör skyltfönster).Det minsta man kan göra är att plocka fram strykjärnet och en borste om du har dockor med hår.

Utmaningen som VM

Det jag gillar med att jobba som VM är att man hela tiden har något att göra. Kampanjer som ska vara klara en viss tid. Ibland är det stressigt som tusan då varor som saknas får ersättas med nya, man saknar material till skyltfönster som aldrig kom, man har för mycket/ eller för lite varor i butik. Det är oftast ditt problem. Det är mycket din uppgift att se till att det säljer.

Som VM bygger man upp grunden och sen är det upp till de övriga i butiken och se till att det blir påfyllt och städat. Ibland så är placeringen av avdelningar inte de bästa, man kanske upptäcker att det första man ser i butikerna är den yta alla går förbi. Ofta har kunderna blicken fäst på en bättre yta i butiken som gör att de missar de där entréerbjudandet. Det är upp till dig som VM att se sånt. Det är det som är det härliga.. när man ändrar något och sen svisch.. när man flyttade sakerna så börjar det klirra i kassan. Det är liksom ingen ren tillfällighet att butikernas varor är placerade där de är. Som godiset vid kassan på ICA.. och egentligen är väl det tur, för tänk om godiset var i början och barnet börjar sprattla redan där? Nej jag tror inte att det är därför, för att skona alla föräldrar. Som det där med att mjölken är längst in.. Minsta lilla grej är planerad och det är det som är intressant. Nu förstår ni ju också varför man alltid har med sig en påse värmeljus och en sån där packe vita servetter med sig hem från IKEA.

HÄR kan ni läsa om söta Marielle, en fd kollega.